چالش نوآوری؛ ساخت فیلتر فومی سرامیکی جهت ریخته‌گری قطعات چدن

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری چالش نوآوری «ساخت فیلتر فومی سرامیکی جهت ریخته‌گری قطعات چدن» می‌نماید.
فیلتر فومی سرامیکی

یکی از دلایل اصلی تولید نشدن فیلترهای سرامیکی ریخته‌گری در داخل کشور، مشکل فناوری در ایجاد تخلخل‌هایی با اندازه یکسان و دقت کم در ابعاد نهایی فیلتر ساخته شده است. از دیگر مشکلات تولیدکننده‌های داخلی می‌توان به کیفیت پایین و قیمت تمام شده بالا نسبت به نمونه خارجی، و تغییر ترکیب شیمیایی در بچ‌های مختلف تولیدشده اشاره کرد که توان رقابت با محصول خارجی را از محصول داخلی سلب کرده است.

فناوری نانو با سازوکارهای متفاوت خواص فیلتر سرامیکی را بهبود می‌بخشد، برای نمونه افزایش استحکام مکانیکی، کاهش واکنش‌پذیری مذاب و سرباره با سطح فیلتر، همچنین ایجاد حفرات در اندازه و بازه اندازه مناسب و یکسان می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول شود.

از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه فناوری «ساخت فیلتر فوم سرامیکی کاربید سیلیسیوم جهت ریخته گری قطعات چدن» توسط شرکت‌های فناور و دانش بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران کشور است.

کلیه علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی ۷۰ میلیون ریالی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول و جایزه نقدی ۳۰۰ میلیون ریالی ویژه برنده نهایی چالش بهره‌مند شوند. برندگان مرحله دوم چالش برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول خود تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو قرار خواهند گرفت.

منبع مطلب