بازیابی طلا با استفاده از فناوری نانو

یک شرکت استخراج معدن به صورت آزمایشی از پلیمرهای نانویی برای بازیابی طلا استفاده خواهد کرد.
بازیابی طلا با استفاده از فناوری نانو

شرکت کانادایی استخراج معدن ریو ۲ (Rio2)، که در حال توسعه پروژه طلای فنیکس (Fenix) در شیلی است، با کارآزمایی یک پلیمر استخراج طلا که توسط شرکت نانوفناوری سیکس ویو (Sixth Wave) تولید شده است، موافقت کرد. سیکس ویو با استفاده از فناوری خالص‌سازی پلیمری خود موسوم به IXOS ترکیبی از تست‌های لیچینگ و بازیابی را بر روی نمونه‌های سنگ معدن طلای فنیکس انجام خواهد داد.

پس از انجام آزمایش‌ها در ماه اکتبر، در صورت مثبت بودن نتایج، این شرکت‌ها درباره توافق قطعی ادامه همکاری در یک سایت کارگاهی آزمایشی جذب / واجذب / بازیابی (ADR) کامل، برای کار بر روی پهنه انباشت فروشویی (leach pad) آزمایشی ۴۰۰ تایی مذاکره خواهند کرد.

الکس بلک، مدیر اجرایی ریو ۲ گفت: «ریو ۲ همواره با هدف ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان به دنبال پذیرش و آزمایش فناوری‌های جدید است که این امر از طریق فرصت‌های محدود هزینه‌های سرمایه (CAPEX) و هزینه‌های عملیاتی (OPEX) که فناوری‌های نوین به ارمغان آورند، اجرایی می‌شود. در حال حاضر پروژه طلای فنیکس بزرگ‌ترین پروژه فروشویی توده‌ای (heap leaching) توسعه‌نیافته در قاره آمریکا است و ما در طول فاز توسعه به دنبال همکاری در کنار سیکس ویو هستیم.»

ریو ۲ می‌خواهد مشخص کند آیا می‌توان با موفقیت از محلول سیکس ویو برای افزایش استخراج طلا از سنگ فنیکس با استفاده از پلیمرهای نشانه‌گذاری شده مولکولی بجای کربن مرسوم برای فرآیند جذب طلا استفاده کرد یا خیر.

دکتر جان گلاکمن، مدیر اجرایی سیکس ویو اشاره کرد: «انتظار می‌رود فرآیند IXOS در مقایسه با کربن فعال مرسوم برتری داشته باشد؛ زیرا فلز پایه به شدت دفع می‌شود و کارگاه فرآوری کوچک‌تری نیاز است. به طور قابل توجهی مصرف برق در مراحل واجذبی و بازیابی کاهش می‌یابد و به بازسازی که نقش بزرگی در کاهش هزینه‌های عملیاتی دارد، نیاز نیست.»