ضد عفونی‌کننده نانویی، سریعتر و با ماندگاری بیشتر

شرکت کیسمت تکنولوژیز در صدد توسعه اسپری ضد عفونی‌کننده‌ای است که در آن از نانوذرات سریم اکسید استفاده شده است. این اسپری در مقایسه با ضد عفونی‌کننده‌های متداول سطوح را سریع‌تر و با ماندگاری بیشتر گندزدایی می‌کند.
ضد عفونی‌کننده نانویی

چند دقیقه زمان می‌برد تا با استفاده از محصولات ضد عفونی‌کننده فعلی ویروس‌هایی مانند ویروس کرونا از بین بروند و سطح کاملاً پاکسازی شود. استفاده از این محصولات در سطوحی با تماس زیاد مانند دستگیره در، آسانسور و پلکان به دلیل احتیاج به زمان طولانی جهت پاکسازی عملی نیست. به همین علت دانشگاه فلوریدای مرکزی در حال توسعه اسپری ضد عفونی‌کننده سریع و با دوامی است که ویروس‌ها را بلافاصله بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی از بین می‌برد. این پروژه توسط کریستینا دریک، مهندس علوم مواد و مالک شرکت کیسمت تکنولوژیز (Kismet Technologies)، مستقر در اورلاندو، هدایت می‌شود.

بنیاد ملی علوم نیز به تازگی مبلغی بیش از ۲۵۰ هزار دلار برای پیشبرد این پروژه به این تیم اعطاء کرده است. کیسمت تکنولوژیز یک شرکت فناورانه تحقیق و توسعه است که در زمینه ایده‌پردازی، ایجاد مواد مهندسی‌شده و حسگر برای استفاده در صنایع دفاعی، فناوری‌های بهداشتی و ایمنی خودرو تخصص دارد. دریک می‌گوید: «اسپری و پاک‌کننده‌های ضد عفونی‌کننده برای از بین بردن ۹۹ درصدی ویروس‌ها و میکروب‌ها نیاز به سطحی برای مرطوب ماندن دارند که معمولاً این روند چند دقیقه زمان می‌برد. ما در حال توسعه یک اسپری ضد عفونی‌کننده فوری هستیم که سریع‌تر از ضد عفونی‌کننده‌های کنونی عمل گندزدایی را انجام می‌دهند و به طور پیوسته فیلمی با خاصیت ضد عفونی‌کنندگی تشکیل می‌دهند. این فیلم شفاف، چسبنده نیست و هنگامی که بر روی سطح اعمال شود به دلیل اندازه نانوذرات ضد عفونی‌کننده بکار رفته آشکار نخواهد شد.

هنگامی که دریک در روزهای ابتدایی همه گیری بیماری کرونا برای خرید موادغذایی رفته بود، ایده این اسپری در ذهنش شکل گرفت. او متوجه شد که کارمند متصدی فروشگاه، مواد ضد عفونی‌کننده را روی سطح اسپری می‌کند، اما فوراً آن را خشک می‌کند، بنابراین اثر اسپری را از بین می‌برد. دریک می‌گوید: «من فهمیدم که این مسئله نقطه ضعف واقعی ضد عفونی‌کننده‌ها است. عدم استفاده از سطوح خیس به مدت چند دقیقه در مناطق پرتردد، در حالی که مردم حضور دارند و خرید می‌کنند، قطعاً عملی نیست.»

نانوذرات سریم اکسید دارای طیف وسیعی از خواص درمانی از جمله بهبود زخم‌های دیابتی، کاهش آسیب‌های ناشی از تشعشع، کمک به از بین بردن سلول‌های سرطانی و عمل به عنوان آنتی‌بیوتیک است. این نانوذرات توانایی منحصر به فردی دارند که می‌توانند به صورت آنتی‌اکسیدانی قوی در سلول‌های سالم انسان عمل نمایند و همچنین رادیکال‌های هیدروکسیل محافظ را برای دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا ایجاد کنند.

این رویکرد به دلیل مکانیسم‌های ضد عفونی‌کننده متعددی که در نانوذرات تعبیه شده، جدید است زیرا آنها در فرمولاسیون گنجانده شده و موجب تشکیل یک فیلم ضد عفونی‌کننده موقتی می‌شوند. محققان در تلاشند تا فرمولاسیون اولیه را سنتز نمایند و بر روی پنلی از ویروس‌های مختلف، از جمله کرونا ویروس‌های مرتبط با SARS-CoV-2، آزمایش خواهند کرد.

به گفته محققان، این اسپری ضد عفونی‌کننده در پایان پروژه یک ساله برای تأیید به سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ارسال و پس از آن به بازار عرضه خواهد شد.