تشخیص ویروس کرونا با استفاده از بینی‌الکترونیکی

ناسا در حال آزمایش نمونه اولیه حسگر بینی برای تشخیص کووید-19 است.
تشخیص ویروس کرونا با استفاده از بینی‌الکترونیکی

ناسا (NASA) آماده است تا نمونه اولیه دستگاه غربالگری بینی‌الکترونیکی (E-Nose) کووید-19 را که توسط پیمانکار فرعی آن شرکت وریئیبل (Variable) ساخته شده است، آزمایش کند. ناسا 3.8 میلیون دلار از وزارت بهداشت و خدمات انسانی برای ارتقاء بینی‌الکترونیکی دریافت کرده‌است، دستگاهی که نمونه اولیه آن در اصل برای اندازه‌گیری کیفیت هوا در داخل فضاپیما ساخته شده بود. نسخه بروزشده این دستگاه به منظور تسهیل غربالگری SARS-CoV-2 با استفاده از «بو کشیدن» ترکیبات آلی فرار شده (VOCs) موجود در تنفس افراد مبتلا طراحی شده‌است.

توسعه وسایل الکترونیکی و بسته‌بندی این دستگاه مبتنی بر تلفن‌های هوشمند و همچنین قابلیت بلوتوث و یک اپلیکیشن که داده‌های حسگر را پردازش، نمایش و انتقال دهد، شش ماه طول کشید. این شرکت از تجربه‌های خود در زمینه توسعه فناوری‌های حسگر برای دستگاه‌هایی که دما و گازهای پیچیده و همچنین سایر اجزاء را تشخیص می‌دهند، استفاده کرد.

جورج یو، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت، پیش از این در قراردادی برای وزارت امنیت میهن با ناسا همکاری کرده بود. یو گفت: «این دستگاه، تلفن‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا گازهای سمی مورد استفاده در اقدامات تروریستی را تشخیص دهند. دستگاه DHS و E-Nose هر دو از فناوری نانوحسگری که جینگ لی دانشمند ناسا در مرکز تحقیقاتی Ames آژانس فضایی در کالیفرنیا اختراع کرده است، استفاده می‌کنند.

استفاده از نسخه‌های بهینه همان فناوری، امکان توسعه سریع کاربرد جدید را ممکن ساخته‌است. او افزود: «به دلیل همین دانش و سابقه نزدیک است که وریئیبل توانسته به ناسا کمک کند تا نمونه اولیه را در یک بازه زمانی کوتاه تولید کند. برای انطباق با وضعیت کووید-19، لازم است حسگرها به گونه‌ای مقیاس‌بندی و بسته‌بندی شوند تا به راحتی در هر دو محیط بالینی و خانگی قابل‌دسترس باشند.»

در نتیجه تجهیز مجدد، نسخه پاندمی بینی الکترونیکی تولید شد که بر خلاف بسیاری از ابزارهای حجیم که برای تشخیص گازهای مضر یا VOCs استفاده می‌شود، یک وسیله دستی است. این محصول سبک و جمع و جور به آسانی قابل‌حمل است و آن را برای انواع مختلف محیط مناسب می‌سازد. در بسیاری از موارد، این دستگاه می‌تواند جایگزین کنترل درجه حرارت بدن (که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد) باشد، که در کم‌تر از ۵ درصد افراد در دوره‌ای که بیشترین سرایت را دارد، رخ می‌دهد.

بینی‌الکترونیکی از آرایه بزرگی از نانوحسگرهای مختلف استفاده می‌کند که به آن انعطاف زیادی می‌دهد و هر حسگر به طور متفاوت به مواد شیمیایی واکنش می‌دهد. این به دانشمندان اجازه می‌دهد تا الگوهای مرتبط با بیماری‌های مختلف را ترسیم کنند.