بهینه‌سازی محصولات گرافیتی برای استفاده در خودروهای الکتریکی

شرکت‌های فورج نانو و نووی موند برای بهینه‌سازی محصولات گرافیتی به منظور استفاده در خودروهای الکتریکی همکاری می‌کنند.
خودروهای الکتریکی

شرکت‌های فورج نانو (Forge Nano) و نووی موند (Nouveau Monde) توافق‌نامه همکاری را امضا کردند که به موجب آن نووی موند امکان استفاده از فناوری‌های پوشش‌دهی لایه‌نشانی اتمی (ALD) اختصاصی فورج نانو را خواهد داشت.

در یک بیانیه مطبوعاتی، شرکت‌ها توضیح دادند که پوشش گرافیت کروی آخرین مرحله فرآیند مورد نیاز برای تکمیل دامنه محصولات مبتنی بر گرافیت نووی موند در حوزه خودروهای الکتریکی (EV) و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

اریک دیسولنیرز، مدیر عامل نووی موند گفت: «همکاری با فورج نانو باعث می‌شود نووی موند بتواند یک ماده آند فعال را که برای هر سیستم باتری بهینه شده است را با استفاده از کاتد متفاوت و شیمی الکترولیت به بازار عرضه کند. این لایه پوشش نقشی اساسی در تطبیق سازگاری تبادل یون ایفا خواهد کرد که عملکرد باتری را فراتر از آنچه که در حال حاضر شناخته شده‌است، بهبود می‌بخشد.»

طبق گفته دیسولنیرز، پوشش ALD در مواد باتری‌های لیتیوم-یون مؤثر است؛ زیرا هنگامی که به پودرهای آند، پودرهای کاتد، پودرهای الکترولیت حالت جامد، مواد جداکننده و یا ترکیبی از آن اضافه می‌شود، عمر چرخه را افزایش و ظرفیت از دست رفته (Fade) را کاهش می‌دهد، در حالی که همزمان سبب افزایش رسانایی یونی یا الکتریکی می‌شود.

او همچنین گفت که این پوشش باعث می‌شود مواد باتری لیتیوم-یون در ولتاژ بالا پایداری بیشتری داشته باشند و ظرفیت بیشتری را حین شارژ سریع در خود حفظ نمایند.

نووی موند برای حصول اطمینان از اینکه محصولاتش تمام این قابلیت‌ها را دارند، به منظور تعیین پارامترهای عملیاتی بهینه ALD، بچ‌های آزمایشی گرافیت کروی را برای فورج نانو تأمین خواهد کرد. هنگامی که این کار به صورت کامل انجام شود، شرکت کانادایی اولین ماژول ALD را از فورج نانو خریداری خواهد کرد، که به کارخانه آزمایشی (demonstration plant) مواد آند باتری خود در کِبِک اضافه خواهد شد.

در این میان، فورج نانو با نووی موند در زمینه طراحی و مشخصات تجهیزات ALD برای فعالیت تجاری همکاری خواهد کرد که انتظار می‌رود سالانه، ۴۰۰۰۰ تن مواد آند باتری تولید کند.

 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.