تسخیر دنیای تصویربرداری توسط سامانه نانوماهواره‎های نوین

محققان دانشگاه بن گوریون (Ben-Gurion) سامانه تصویربرداری ماهواره‌ای جدیدی را توسعه داده‌اند که تصویر برداری مقرون به صرفه فضایی و هم‌چنین تصویر برداری زمینی توسط تلسکوپ‌ها را امکان‌پذیر می‌نماید.

بشر همواره در پی جست‌وجو و کسب اطلاعات از محیط اطراف خود بوده است. یکی از روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در عصر کنونی تصویر برداری توسط ماهواره‌ها از سرتاسر کره زمین است. هم‌چنین اشتیاق بشر در به دست آوردن اطلاعات از ماوراء کره زمین نیز منجر به اختراع تلسکوپ‌ها و توسعه آن‌ها شده است. با این حال هزینه تصویر برداری عاملی بازدارنده در کسب اطلاعات بیشتر بوده است. محققان توانسته‌اند با طراحی سامانه نانو ماهواره جدید، هزینه‌های اکتشاف فضا، نجوم، عکاسی‌های هوایی و سایر تصویربرداری‌ها را کاهش دهند.

محققان در مقاله چاپ شده در مجله Optica در ماه دسامبر شرح داده‌اند که چگونه با قراردادن نانوماهواره‌هایی با ابعاد یک کارتن شیر به صورت کروی در کنار یکدیگر امکان تصویر برداری با قدرت تفکیک پذیری (Resolution) بسیار بالا مشابه با لنزهای قدرتمند و آینه‌های مقعر مورد استفاده در تلسکوپ‌های پیشرفته امکان‌پذیر شده است.

این گروه تحقیقاتی متوجه شده است که چندین پیش فرض قبلی در مورد تصویربرداری دوربرد غلط بوده است. به گفته Bulbul یکی از اعضای این گروه، در واقع فقط به یک بخش کوچک از لنز تلسکوپ برای به دست آوردن تصاویر با کیفیت بالا نیاز است و حتی می‌توان با استفاده از دیافراگم محیطی یک لنز که ابعاد آن تنها برابر با 0.43 درصد ابعاد یک دیافراگم کامل در سامانه‌های تصویربرداری بر پایه لنز/آینه است، تصاویری با وضوح تصویری مشابه به دست آورد. در نتیجه می‌توان هزینه‌های هنگفت، زمان و مواد مورد نیاز برای تلسکوپ‌های فضایی سنتی که با آینه‌های با منحنی بزرگ کار می‌کنند و هم‌چنین ماهواره‌های تصویر برداری را کاهش داد.

این گروه تحقیقاتی جهت نشان دادن قابلیت دیافراگم حاشیه‌ای مصنوعی که دارای سامانه تلسکوپی چرخشی است، یک مدل آزمایشگاهی بسیار کوچک با آرایش دایره‌ای از زیردیافراگم‌ها را جهت مقایسه وضوح تصاویر با تصاویر حاصل از لنزهای کامل ساخته است.

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...