رصد گسترده دریاها با استفاده از سامانه نانوماهواره‌ای توسط شرکت Kleos Space

به منظور ایجاد سامانه نظارتی بر مسیرهای حمل و نقل دریایی دو شرکت Kleos و EarthLab توافق نامه‌ای را امضاء نمودند که بر اساس این توافق نامه، شرکت Kleos با راه‌اندازی و گسترش سامانه نانوماهواره‌ای، رصد گسترده‌ای بر دریاها خواهد داشت.

شرکت داده‌های اطلاعات هوایی Kleos Space توافق نامه‌ای را امضاء کرده است که بر اساس آن از فناوری اختصاصی خود به منظور ایجاد سامانه نظارتی بر مسیرهای حمل و نقل جهانی در دریا استفاده خواهد شد. این فناوری به طور مؤثر توانایی آژانس‌های بخش دولتی و خصوصی را برای ردیابی و نظارت بر کشتی‌ها در دریا بهبود می‌بخشد و از این طریق فرصت‌های تجاری فراوانی را در بخش اطلاعات جغرافیایی ایجاد می‌کند.

هدف از امضاء این توافق نامه این است که با استفاده از سامانه مأموریت چند ماهواره‌ای شرکت Kleos امکانی را فراهم کرد تا تصویری جهانی از فعالیت‌های دریایی پنهان تهیه نمود. به این ترتیب می‌توان توانایی اطلاعاتی دولت و اشخاص تجاری را افزایش داد. به گفته توماس فریدریچ (Thomas Friederich) مدیر کل EarthLab این معامله بخشی از راهبردهای توسعه لوکزامبورگ جهت اجرای بستر سریع اطلاعاتی Al برای ارائه تجزیه و تحلیل پیشرفته و دسترسی به منابع جدید است.

بر اساس این توافق نامه، آن‌چه که در آینده اتفاق خواهد افتاد شامل ایجاد سامانه‌ای از نانوماهواره‌ها است که با رصد اطلاعاتی از طریق ارسال امواج با فرکانس رادیویی و افزایش تعداد نانوماهواره‌ها و گسترس دایره پوشش دهی اطلاعاتی، تمامی نقاط دریاها مورد رصد اطلاعاتی قرار خواهند گرفت. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در نیمه چهارم سال 2019، نانوماهواره‌ای جدید جهت گسترش پوشش دهی اطلاعاتی به فضا پرتاب خواهد شد. در حال حاضر، آژانس‌های دولتی در حال تلاش برای ردیابی کشتی‌ها در دریا هستند و سامانه‌های شناسایی اتوماتیک موجود، توسط قاچاقچیان و یا کشتی‌های غیر مجاز از کار انداخته می‌شوند. به علاوه سازمان محیط زیست نیز در صدد است تا از ابزار نظارتی جهت بررسی تغییرات آب و هوایی و همچنین داده‌های مربوط به آلودگی برخوردار باشد.

ردیابی صورت گرفته تا کنون بر اساس تصاویر نامشخص، دامنه بررسی ناکافی و همراه با نقایصی بوده است که مانع از ردیابی صحیح کشتی‌ها و مسئولان آن‌ها می‌شده است. شرکت Kleos در نظر دارد در اولین مأموریت خود با استفاده از 4 نانوماهواره که هرکدام به اندازه یک جعبه کفش هستند، رصد دریایی را انجام دهد. از جمله مدافعان این توافق‌نامه شرکت‌های بیمه هستند زیرا با بررسی عوامل خطرساز محیطی و کاهش ریسک مربوط به اثرات زیست محیطی و افزایش سلامت کشتی‌ها، سوددهی بیشتری خواهند داشت.