ضد عفونی‌کننده نانویی؛ یکبار استفاده، 30 روز محافظت

استارت‌آپ نیوزلندی زونو ضد عفونی‌کننده نانویی برای سطوح تولید کرده است که با یکبار استفاده می‌تواند تا 30 روز از سطوح محافظت کند. این محصول به تازگی در یک کارخانه تولید محصولات غذایی در عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته است.
ضد عفونی‌کننده نانویی؛ یکبار استفاده، 30 روز محافظت

استارت‌آپ نیوزلندی زونو (Zoono)، با استفاده از فناوی نانو ضدعفونی‌کننده سطوح موسوم به نام «Zoono Z-71» را تولید کرده است که با تنها یک بار استفاده، می‌تواند از سطوح به مدت 30 روز محافظت نماید. از همین رو، این محصول توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک را در صنایع مختلف به خود جلب کرده است. شرکت ملی صنایع غذایی عربستان سعودی (NFIC) که محصولات خود را با برند لونا (Luna) تولید می‌کند، برای سلامت کارکنان خود از Zoono Z-71 استفاده می‌کند.

همه تاسیسات حیاتی NFIC، از جمله کامیون و کابین‌های خودرو، برای ۳۰ روز با Z-71 ضد عفونی شده است تا از کارکنان در برابر عفونت و آلودگی محافظت کند.

مقامات NFIC تاکید کردند که Zoono Z-71 مقرون‌به‌صرفه است؛ زیرا ارزان‌تر از ضد عفونی‌کننده‌های سمی معمول است، از نظر درجه مواد غذایی ایمن است و برای مدت 30 روز نسبت به هر نوع باکتری، کپک و ویروس، از جمله مواردی که مسئول ایجاد کووید-19،H1N1، سارس، MERS و بیماری ابولا هستند، محافظت بدون دردسری را برای تأسیسات و کارگران فراهم می‌نماید.

روش «از بین بردن فیزیکی» زونو جایگزین سموم خطرناک، مواد شیمیایی و الکل می‌شود. این روش پاره شدن سلول به این معنی است که سلول نمی‌تواند جهش پیدا کند و از ایجاد ابر میکروب جلوگیری می‌کند. زونو بی‌رنگ، بی‌بو، از نظر زیست‌محیطی ایمن و غیر خورنده است و در حالی که برای انسان‌ها و حیوانات کاملاً مناسب است، برای گستره وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌ها کشنده است.

زونو حاوی مواد شیمیایی مضر نیست. در حقیقت، مایع زونو کمتر از ویتامین C و قهوه سمی است. هنگامی که با اسپری کردن، پاک کردن و یا مه‌پاشی بر روی سطح اعمال می‌شود، یک لایه تک‌مولکولی با قابلیت اتصال دائمی به سطح پدید می‌آورد. این مولکول‌ها پلیمرهای ضد میکروبی مبتنی بر سیلان هستند که با پیوند کووالانسی به سطح متصل می‌شوند و سدی میکروسکوپی با بار مثبت تشکیل می‌دهند.

در محصولات زونو از ۹۸ درصد آب تصفیه شده دیونیزه و یک ترکیب ضدمیکروبی استفاده می‌شود. این شرکت از یک ترکیب آمونیوم چهارتایی استفاده می‌کند، که معمولاً به عنوان عامل ضد باکتری در خمیر دندان، لنزهای طبی، لوازم آرایشی و صابون یافت می‌شود.

زونو، میکروب‌ها را در زمان تماس با ایجاد یک سپر دفاعی از نانو خوشه‌های ضد میکروب از بین می‌برد. از آنجا که زونو، عوامل بیماری‌زا را از طریق سوراخ کردن نابود می‌کند، مؤثر است و از جهش میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. این ضد عفونی‌کننده به جای مسموم یا خشک کردن (dehydrating) میکروب‌ها، یک مانع حفاظتی را بر روی سطوحی ایجاد می‌کند که به میکروب‌ها اجازه رشد نمی‌دهد.

 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.