نانولوله‎های کربنی پوشیدنی!

تیمی از موسسه تکنولوژی هند در بمبیی یک دستگاه ذخیره ساز پوشیدنی را تهیه نموده است که در آن از الیاف سلولزی استفاده شد. این نخ‎ها با نانولوله‌های کربنی تک دیواره SWNT پوشش داده شدند. چنین پوششی در عین راحتی و سبکب وزن، نخ الکتریکی الیاف پنبه را به یک هادی فلزی با سطح خاص تبدیل می‌کند. این دستگاه‌ها با قابلیت حمل و نقل بالا می‌توانند برای طیف وسیعی از کاربردهای بهداشتی، تشخیصی، امنیت، و بسیاری موارد دیگر کاربرد داشته باشند.

پارچه و لباس، رابط اصلی بین پوست و محیط ما می‌باشند و راحتی و حفاظت فیزیکی را فراهم می‌کنند. وسایل الکترونیکی پوشیدنی طبقه وسیعی از الکترونیک را تشکیل می‌دهند که می‌توانند به طور مستقیم به لباس و پارچه متصل باشند. چنین دستگاه‌هایی با قابلیت حمل و نقل بالا می‌توانند برای طیف وسیعی از کاربردهای بهداشتی، تشخیصی، امنیت، و بسیاری موارد دیگر کاربرد داشته باشند. یک دستگاه ذخیره انرژی که می‌تواند انرژی الکتریکی را ذخیره کند، به عنوان مهمترین جز این دستگاه‌ها مورد استفاده است. ذخیره‌سازهای متعارف مانند باتری برای این منظور انعطاف پذیری و کاربرد کمی دارند. بنابراین استراتژی‌های جایگزین برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی در چنین دستگاه‌هایی مورد نیاز است. دستگاه‌های بالقوه تقاضای چگالی انرژی بالا و قدرت بالا را دارند و باید حرکات مکانیکی و فشار استفاده روزانه را تحمل نمایند.

تیمی از موسسه تکنولوژی هند در بمبیی با یک رویکرد جامع شامل گام‌های ساده و سریع ساخت یک دستگاه ذخیره ساز پوشیدنی را تهیه نموده است. اول از همه برای رسیدن به کاربری راحت و مناسب از الیاف سلولزی استفاده شد. اگرچه نخ‌های پنبه‌ای، عایق هستند و برای هرگونه مصرف الکترونیکی نامناسب می‌باشند. بنابراین نخ‌ها با نانولوله‌های کربنی تک دیواره SWNT پوشش داده می‌شوند. SWNT ها لوله‌های توخالی‌ای هستند که قدرت مکانیکی و هدایت الکتریکی عالی دارند. چنین پوششی نخ الکتریکی الیاف پنبه را به یک هادی فلزی با سطح خاص تبدیل می‌کند. در عین حال، کربن تضمین سبکی وزن و راحتی کاربر را به دست می‌دهد.

تمامی اجزای مورد استفاده در این دستگاه انعطاف‌پذیر هستند. با این حال، آن‌ها باید از اثرات محیطی مانند دما، رطوبت و عرق محافظت شوند و در عین حال انعطاف پذیری مکانیکی را نیز حفظ نمایند. این کار با لمینیت کل دستگاه بین ورق‌های پلیمری انجام می‌شود. این فرآیند دقیقاً همان فرآیندی است که برای محافظت از اسناد و کارت‌های شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این اولین دستگاه الکترونیکی خواهد بود که در شرایط شستشوی آب گرم و مواد شوینده پایداری دارد.

 

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...